- صفحه اصلي قالب گراف
- انجمن
- آپلود سنتر
- تبليغات
- ورود
- عضويت
- خوراک
- نقشه
- تماس با ما
- ارسال پيام به مدير در انجمن ghalebgraph@gmail.com\09394943902
برای ساخت بازی مراحل، اطلاعات تخصصی و تجهیزاتی مورد نیاز است که در ساخت بازی با گوشی نیز صادق است. در این مقاله به آموزش ساخت بازی با گوشی موبایل میپردازیم.
بر اساس آمار شرکت تبلیغاتی موبایل ادموب (AdMob) حدود 62% کاربران تلفنهای هوشمند در اولین هفته خرید دستگاه خود اولین بازی را روی آن نصب میکنند. با درآمد جهانی 100 میلیارد در سال 2017 جای شگفتی نیست که بسیاری از مردم بخواهند به عرصه بازیسازی دیجیتال وارد شوند. توسعه یک بازی موبایل موفق اصلا ساده نیست. برای تولید یک بازی سودآور به مطالعه بازارهای هدف، تولید یک گیم پلی جذاب و استفاده استراتژیک از آن برای کسب درآمد نیاز دارید. شاید برای کسانی که اطلاعاتی در زمینه تولید بازی ندارند مراحل تولید یک محصول دیجیتال و جذاب در هالهای از ابهام باشد.
مراحل تولید یک بازی موفق
از بازی و بازی سازی بسیار شنیدهایم، اما واقعا برای ساخت یک بازی باید چه کارهایی انجام داد؟ چه مراحلی را باید طی کرد؟ ساخت بازی با گوشی به مراحل، تجهیزات و اطلاعاتی نیاز دارد که در این مقاله به اختصار آنها را توضیح میدهیم. مراحل ساخت بازی با گوشی به هشت قدم کلی تقسیم میشود.
روی ایده خود کار کنید
اولین مرحله در ساخت بازی با گوشی به ایدههایتان مرتبط است. ایده پردازی مهمترین و حیاتیترین مرحله برای ساخت یک بازی موفق است. برای ساخت یک بازی خوب باید ایده جذابی نیز داشته باشید. متاسفانه هیچ روش ثابتی برای یافتن ایدههای جدید در ساخت بازی موبایل با گوشی وجود ندارد. ایده بازی شما باید برای تعداد زیادی از کاربران جذاب باشد تا به شما در به دست آوردن سود از این طریق کمک کند.
یک تکنیک معمول برای این کار بداهه سازی از ایده موجود به جای یافتن ایده جدید است. بازیهای Candy Crush و Diamonds مثالهای خوبی از بداهه سازی هستند. بازی Puzzle و Match 3 نسخههای کپی برداری شده دسته بازی Match 3 نبودند، بلکه با استفاده از آیتمهایی مثل الماس و آبنبات نوعی تجربه جدید از این دست بازیها ساختند و به همین دلیل در میان کاربران بسیار محبوب شدند.
داستان بازی خود را تعریف کنید
مرحله بعدی ساخت بازی با گوشی داستان شماست. داستانها راه بسیار طولانیای را در دنیای بازی سازی طی کردهاند. بازیکنان بازی شما برای بازی کردن تا پایان بازی به هدف نیاز دارند و برای این کار به یک داستان هرچند ساده نیاز است. در واقع ساختن یک داستان برای ساخت بازی ویدیویی با گوشی اصلاً کار مشکلی نیست. در آموزش ساخت بازی با گوشی موبایل برای ساختن یک داستان کافی است به سوالات زیر درباره کاراکترهای بازی خود پاسخ دهید.
قهرمان و نقش منفی یا شرور داستان شما کیست؟ نقاط قوت و ضعفشان چیست؟ این دو به چه علت با هم میجنگند؟ قهرمان داستان چگونه به پیروزی میرسد؟
بازی را ساده اما اعتیاد آور بسازید
در ساخت بازی با گوشی برای این که بتوانید کاربران بازی خود را نگه دارید نیاز است تا بازی را کمی اعتیادآور طراحی کنید. عناصر ساده و در عین حال مطمئنی در بازی وجود دارند که به اعتیادآور کردن آن کمک میکنند. بازیای که میسازید باید ساده، سریع و جالب بوده و با سبک هنر در زندگی واقعی همراه باشد. علاوه بر این باید سطح دشواری هر Level یا مرحله بازی را به صورت تدریجی افزایش دهید.
همچنین در نظر داشته باشید که کاربران علاقه خود نسبت به بازیهای طولانی را از دست میدهند. برای درگیر کردن آنها در بازی لازم است تا مراحل کوتاه با تعداد زیادی آیتم قابل باز شدن یا آنلاک کردن را در بازی خود بگنجانید. برای نگه داشتن کاربران خود در طولانی مدت نیز میتوانید بازی را مکرراً به روز رسانی کرده و در تعطیلات و مناسبتها مواردی از آن را رایگان کنید.
سیستم عامل اصلی خود را مشخص کنید
مرحله بعدی در بازی سازی با گوشی توجه به سیستم عامل است. برای توسعه هر اپلیکیشن تلفن همراه به انتخاب سیستم عامل نیاز دارید. در ساخت بازی با گوشی انتخاب میان اندروید، iOS، بلک بری و ویندوز بسیار مشکل است. وقتی BlackBerry و ویندوز معمولاً از طرف بازیسازها معمولا نادیده گرفته میشوند، انتخاب اصلی میان اندروید و iOS خواهد بود. میتوانید با طراحی بازیای هیبریدی یا مناسب سیستم عاملهای مختلف از پاسخ به این سوال اجتناب کنید، اما طراحی بازی با چنین شرایطی هزینههای اضافیای را برایتان به دنبال خواهد داشت.
عامل تعیین کننده در این مورد بازار هدف شماست. روی سیستم عاملی که سودآورترین کاربرانتان از آن استفاده میکنند تمرکز کرده و آن را در اولویت قرار دهید. اگر فکر میکنید بازار هدف شما میان چندین سیستم عامل تقسیم شده است باید بازی خود را برای سازگاری با بیش از یک سیستم عامل طراحی کنید.
بازی را به شکل جذابی طراحی کنید
گام بعدی در آموزش بازی سازی با گوشی طراحی است. طراحی یک بازی بسیار پیچیدهتر از طراحی یک اپلیکیشن است. یک طراحی خوب در ساخت بازی با گوشی به عواملی همچون داستان بازی، کاراکترها و طرح نهایی بستگی دارد. طراحی بازی میتواند عامل تمایز میان بازی شما و بازی رقبایتان باشد.
وقتی صحبت از طراحی بازی در میان باشد انتخابهای پیش رویتان بی نهایت هستند؛ به طوری که این طراحی میتواند دو بعدی بوده یا به سبک کمیکی سه بعدی باشد. به یاد داشته باشید که عناصر طراحی خود را سبک نگه دارید. اگر جزئیات پیچیده طراحی بازی، روی اجرا و عملکرد بازی تاثیر بگذارد، نتیجه با آنچه تصور کردید کاملاً متفاوت خواهد بود. همیشه در عین حال که تجربه کاربری را در حد مناسبی نگه میدارید، توجه کنید که طراحی بازی نیز باید سبک باشد.
استراتژی سودآور بازی خود را انتخاب کنید
بازیهای بسیاری بدون سودآوری هستند. باید قبل از ساخت بازی با گوشی استراتژی سودآوری آن را طراحی کنید. توسعه بازی برای هر سیستم عاملی میتواند کاری پرهزینه و زمانبر باشد. بنابراین باید برای بازگشت سرمایه، یک استراتژی داشته باشید. در این قسمت استراتژیهای معمول سودآور کردن بازیها را با هم مرور میکنیم.
خریدهای درون برنامه ای
روش Freemium رایج ترین روش برای سودآور سازی بازیهای موبایل است. با اینکه این خریدها تنها حدود 2 درصد از درآمدزایی بازیها در اندروید و کمی بیشتر از این مقدار را در iOS شامل میشوند، این روش راهی مناسب برای درآمدزایی از بازیکنان این بازیها است.
تبلیغات درون برنامه ای
بازیهای بسیاری در کنار خریدهای درون برنامهای از نمایش تبلیغات در فضای برنامه خود استفاده میکنند. این روش یک استراتژی مناسب است؛ چرا که هر کدام از این روشها به تنهایی درآمدزایی چندانی نخواهد داشت. در این روش باید به محتوای تبلیغات توجه کنید؛ چرا که در صورت غیر مرتبط یا آزار دهنده بودن آنها نتایج با آنچه تصور میکنید کاملا متفاوت خواهد بود.
نسخه های پولی
در این روش نسخههای پولی بازیها در بعضی موارد زمانی محدود (Trial) و در موارد دیگر نسخه دموی برنامه را به کاربران پیشنهاد میدهند و از آنها میخواهند تا برای استفاده بیشتر از بازی هزینه پرداخت کنند. علاوه بر این میتوانید به جای این کار از همان ابتدا از کاربران بخواهید تا برای بازی کردن هزینه پرداخت کنند، اما این کار میزان خرید کاربران را بسیار کاهش خواهد داد.
تکنولوژی را انتخاب کنید
وقتی ایده بازی خود را پیدا کردید باید آن را توسعه دهید. در این قسمت ابزارهای اصلی طراحی و نوع بازی را انتخاب میکنید. باید از میان این سه نوع فرایند توسعه یکی را انتخاب کنید.
Native: توسعه بازی برای تلفن همراه شامل استفاده از زبانهای برنامه نویسی مخصوص هر سیستم عامل است. مثلاً استفاده از جاوا برای اندروید یا سویفت برای iOS را در نظر بگیرید. اگر به عملکرد و اجرای مناسب بازی اهمیت میدهید، استفاده از زبانهای مخصوص هر سیستم عامل برای همان پلتفرم امری ضروری است.
HTML5: توسعه بازیهای HTML5 تلفن همراه از فناوریهای استاندارد وب HTML5 و JavaScript و همچنین Css استفاده میکند. HTML5 از روش «یک بار بنویس و در هر جایی اجرا کن» استفاده میکند که با توسعه بازی بین سیستم عامل های مختلف به خوبی کار میکند. محدودیتهایی همچون مدیریت نشست یا Session management، ایمن سازی فضای ذخیره آفلاین و دسترسی به عملکردهای اصلی دستگاه (دوربین، تقویم، موقعیت جغرافیایی و…) وجود دارند. به طور کلی این روش برای ساخت بازیهای سبک یا کوچک (Mini games) مناسب است.
Hybrid: توسعه هیبریدی بازیهای موبایل مزایای هر دو روش اول و دوم را با هم ترکیب میکند. این روش از طراحی HTML5 برای اجرای بازی در هر سیستم عامل استفاده میکند.
به عنوان یک گزینه جایگزین میتوانید از کیتهای توسعه بازی استفاده کنید. این کیتها میتوانند بازیهای موبایل مناسب برای چندین سیستم عامل را بدون نیاز به کدنویسیهای مشکل بسازند. این بازیها به راحتی روی هر سیستم عامل اجرا میشوند. این ابزار توسعه بازی را سرعت بخشیده و از هزینه ها میکاهد.
از توسعه دهندگان مناسب استفاده کنید
در ادامه پاسخ به سوال «چگونه با گوشی اندروید بازی بسازیم» باید به توسعه دهندگان مراجعه کنید. قدم نهایی برای ساخت یک بازی موفق این است که توسعهدهندگانی ماهر و مناسب پیدا کنید. شما به توسعهدهندهای نیاز دارید که مهارتهای ضروری برای تبدیل ایده شما به تجارتی پرسود را داشته باشد. پروسه ساخت بازی پیچیده است و به همین دلیل شما به توسعهدهندگانی باتجربه نیاز دارید.
منبع: پلازامگ