- صفحه اصلي قالب گراف
- انجمن
- آپلود سنتر
- تبليغات
- ورود
- عضويت
- خوراک
- نقشه
- تماس با ما
- ارسال پيام به مدير در انجمن ghalebgraph@gmail.com\09394943902
این سؤالی است که امروزه خیلی از مردم و همچنین فعالان حوزه خودرو نگران پاسخ آن هستند.
میگوید: بهثباترسیدن قیمت محصولات تولیدی خودروسازان بستگی به وضعیت
کلان اقتصادی کشور دارد.
نرخ تورم بهصورت ماهانه در کشور هستیم، افزایش قیمت کارخانهای خودرو به
نوعی اجتنابناپذیر است. وی معتقد است تنها زمانی میتوان امیدوار به ثبات
قیمتی خودرو از مبدأ بود که نرخ تورم بهنوعی به ثبات برسد.
کالاها در بازار میگوید در حال حاضر کمبودی در تأمین کالاهای اساسی و
غیرضروری احساس نمیشود. دلیل این مسئله این است که دولت نظارتی روی قیمت
آنها ندارد و تولیدکنندگان این امکان را دارند که محصولات تولیدی خود را
بر اساس وضعیت حاکم بر کلان اقتصاد کشور و نرخ تورم قیمتگذاری کنند؛ اما
وضعیت خودرو به این صورت نیست.
میگوید: ازآنجاکه قیمت خودرو توسط سیاستگذار خودرویی کنترل میشود و
خودروساز نمیتواند بر اساس شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین قیمت
تمامشده محصولات را قیمتگذاری کند، شاهد هستیم که با ظرفیت اسمی کمتر به
تولید میپردازد.
سیاستگذار خودرویی در شرایط فعلی اگر قصد دارد تا جلوی تولید با ضرر
خودروسازان را بهنوعی سد کند، باید به سمتی برود که فاصله قیمتگذاری
محصولات تولیدی در شرکتهای خودروساز را تا حد امکان کاهش دهد. مدنی معتقد
است که افزایش قیمت سه ماه یکبار خودرو در کارخانه با توجه به شرایط
تورمی کشور، نمیتواند جلوی تولید با ضرر خودروسازان را بگیرد.
موافق است. زاوه میگوید: در شرایطی که نمودار تورمی در اقتصاد کشور صعودی
است و سیاستگذار خودرویی افزایش قیمتها را منوط به بررسی تورم بخشی
اعلامی توسط بانک مرکزی کرده است، نمیتوان نقطه پایانی برای افزایش قیمت
کارخانهای خودرو متصور بود.
دولت به عنوان سیاستگذار کلان اقتصاد به دنبال ایجاد انضباط مالی نباشد و
نهادی مانند بانک مرکزی که مسئول اتخاذ سیاستهای کلان پولی و مالی کشور
است، عزم خود را جزم نکند تا جلوی تورم افسارگسیخته موجود در اقتصاد کشور
را بگیرد، قیمت خودرو در کارخانه به ثبات نخواهد رسید.

نیز نمیتواند جلوی تولید همراه با ضرر خودروسازان را بگیرد. این کارشناس
خودرو با اشاره بهصورتهای مالی خودروسازان میگوید: درحالیکه بانک مرکزی
تورم بخشی خودرو را در حدود 8 درصد در ماه در نظر گرفته است، شاهد هستیم
که خودروسازان اجازه ندارند در صورتهای مالی خود بیش از 7 درصد سود را
اعمال کنند و چنانچه سود آنها از رقم یادشده بیشتر شود، خودروسازان مشمول
گرانفروشی میشوند؛ بنابراین در شرایط فعلی، خودروسازان همواره در حال
تولید با زیان هستند.
است سیاستگذار خودرویی به دنبال واقعی سازی قیمت خودرو است ازاینرو به
خودروسازان اجازه میدهد تا بهصورت سه ماه یکباره قیمت محصولات خود را
افزایش دهند.
سیاستگذار خودرویی با افزایش یکباره قیمت کارخانهای و نزدیک کردن آن به
قیمتهای حاشیه بازار مخالف است، اما تلاش میکند تا از مسیر افزایش قیمت
به صورت فصلی، قیمت کارخانهای محصولات تولیدی خودروسازان را به میزانی
افزایش دهد تا قیمت محصولات تولیدی آنها واقعی شود و دیگر شرکتهای
خودروساز محصولات خود را با زیان تولید نکنند. به نظر این کارشناس خودرو،
نقطه پایان افزایش قیمت کارخانهای خودرو را باید زمانی دانست که
سیاستگذار خودرویی مطمئن شود خودروسازان دیگر با زیان محصولات خود را
تولید نمیکنند. البته کریمی سنجری این سیاست وزارت صمت را مشروط میداند.
گسیخته قیمت نهادههای تولید میگوید: همانطور که سیاستگذار خودرویی به
دنبال نظارت بر قیمت محصولات خودروسازان است، همین نظارت را باید روی نرخ
نهادههای تولید آنها نیز داشته باشد و شرایط را به گونهای پیش ببرد که
شبکه تامین شرکتهای خودروساز نهادههای تولید مورد نیاز خود را با
قیمتهای بالا تهیه نکنند.
میگوید: تنها زمانی سیاستگذار خودرویی میتواند امیدوار باشد که
خودروسازان با زیان تولید نمیکنند که کنترلی نیز روی نرخ نهادههای مورد
استفاده آنها در خطوط تولید داشته باشد و بتواند نرخ نهادههای تولید را
به ثبات برساند.
نخواهد شد و هرچه قیمت کارخانهای خودرو افزایش پیدا کند، باز هم
خودروسازان با ضرر تولید خواهند کرد.