- صفحه اصلي قالب گراف
- انجمن
- آپلود سنتر
- تبليغات
- ورود
- عضويت
- خوراک
- نقشه
- تماس با ما
- ارسال پيام به مدير در انجمن ghalebgraph@gmail.com\09394943902
پرادو بهعنوان یک نسخه کوچکتر و ارزانتر از تویوتا لندکروزر نخستین بار در سال 1990 توسط تویوتا معرفی و به بازار عرضه شد. تاکنون چهار نسل از این SUV محبوب ژاپنی به
بازار عرضه شده و محبوبیت فوقالعادهای را در بازار کشورهای شرق آسیا،
خاورمیانه و استرالیا کسب کرده است.
آغاز آشنایی ایرانیان با پرادو از میانه
دهه 80 شمسی و همزمان با عرضه نسل سوم این خودرو در بازار کشور ما بود.
نسل سوم پرادو که از سال 2002 تا 2009 روی خط تولید بود، از سال 2005 به
ایران آمد و تا آخرین سال عرضه، بازار خرید و فروش داغی را تجربه کرد.
نظر طراحی ظاهری، مشخصات فنی و سطح آپشنها به ایران آمد. از نظر ظاهر،
میتوانستید نسخههای سه درب یا پنج درب آن را خریداری کنید که نسخههای
پنج درب نیز با دو ترکیب قرارگیری لاستیک زاپاس پشت درب صندوقبار یا زیر
خودرو، در بازار یافت میشدند.
سیلندر (GX) و 6 سیلندر (VX) این خودرو به بازار کشور ما راه یافتند که
نسخههای چهار سیلندر، از گیربکس چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی
(تعداد محدود) بهره میبرند؛ اما نسخههای 6 سیلندر همگی مجهز به گیربکس
پنج سرعته اتوماتیک بودند. ناگفته نماند که نسخههای 6 سیلندر، آپشنهای
کاملتری نیز داشتند.
وضعیت بدنه
دوم بایستی به آن توجه کرد، وضعیت بدنه خودرو مورد نظر است. تویوتا پرادو
با توجه به ابعاد بزرگ و ساختار مستقل شاسی از بدنه، هندلینگ چندان
ایدهآلی ندارد. این موضوع با توجه به عدم برخورداری پرادوهای نسل سوم از
سامانههای کنترل پایداری الکترونیکی، در نسخههای این نسل نمود بیشتری
دارد. از اینرو، تعداد نسبتا زیادی پرادو در این سالها دچار واژگونی
شدهاند.
فروشندگان، این واژگونی یا ضربههای شدید را کتمان میکنند و وضعیت بدنه
خودرو خود را دو – سه لکه رنگ به خاطر مالیدگی یا تصادفهای جزئی اعلام
میکنند. بنابراین حتما قبل از خرید پرادو دست دوم، خودرو مورد نظر را به
یک کارشناس بدنه خبره نشان دهید و اگر گزینه مورد نظر شما از نسل سوم پرادو
(2005-2009) است، حتیالامکان از وی بخواهید تا وضعیت رنگشدگی زیر
فلاپهای محافظ بدنه را نیز بررسی کند.
سطح امکانات رفاهی و ایمنی در کشور ما یافت میشود که این آپشنها بسته به 4
یا 6 سیلندر بودن و همچنین کشور سفارشدهنده، متفاوت هستند. بنابراین قبل
از خرید پرادو دست دوم حتما آپشنهای خودرو مورد نظر را دقیق بررسی کنید و
اگر آپشن خاصی را مدنظر دارید، حتما در درجه اول از وجود آن و در درجه دوم
از صحت کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.
توجه کنید، وجود آپشن به صورت فابریک یا غیرفابریک (افترمارکت) است. بسیاری
از نمونههای تویوتا پرادو، بهخصوص پرادوهای نسل چهارم (2010-2013) در
داخل کشور و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس دستکاری شدهاند و روی آنها
یکسری آپشن غیرشرکتی نصب شده است که متأسفانه کارکرد درستی ندارند.
نسخههای چهار یا 6 سیلندر در بازار کشور ما موجود است. نسخههای 6 سیلندر
با شتاب صفرتاصد رسمی 8/5 تا 9 ثانیه (بسته به مدل و شکل بدنه) در مقیاس یک
SUV آفرودی، تواناییهای حرکتی خوبی دارند و جای گله چندانی را باقی
نمیگذارند؛ اما در نسخههای چهار سیلندر، شما با خودرویی نسبتا کند طرف
هستید.
شتاب خودروی خود اهمیت زیادی میدهید، به سراغ نسخه 6 سیلندر پرادو و یا
خودروی دیگری بروید؛ چراکه با خرید پرادو چهار سیلندر بدجوری توی ذوقتان
خواهد خورد!
رسیدیم، یعنی فاکتور قیمت. حقیقت این است که در حال حاضر هیچ خودرویی در
بازار کشور ما با قیمت منطقی به فروش نمیرسد اما در این میان یکی از
غیرمنطقیترین قیمتها مربوط به همین تویوتا پرادو است. برای بسیاری از
افراد، پرداختن این مبالغ نجومی برای خودرویی که حداقل هفت سال کارکرده
است، صرفه چندانی ندارد.
خرید پرادو دست دوم بار دیگر معیارهای خود را در ذهن مرور کنید و تنها
زمانی به سراغ خرید این SUV ژاپنی بروید که نیازمند یک خودرو چندمنظوره
باشید. خودرویی که هم برای استفادههای شهری مناسب باشد، هم مسافرتهای
خانوادگی و هم آفرودهای نسبتا سنگین.
خودرو شاسیبلند با ابعاد بزرگ و ابهت ظاهری مناسب هستید و چندان گذرتان به
بیراهه نمیافتد، با این مبلغ و حتی پایینتر از آن، گزینههای منطقیتری
نیز در بازار وجود دارد. گزینههایی که شاید تمام آنچه که پرادو دارد را
به شما عرضه نکنند اما اصطلاحا کار راهانداز هستند و شما را پشیمان
نخواهند کرد.