آشنایی با انواع هدلایت فن دار و بدون فن
سفارش تبليغات در انجــمن قالب گراف ورود به تاپيک اطلاعيه هاي تابستانه قالب گراف
امور گرافيکي و کدنويسي وب خود را به جي جي ميزبان بسپاريد
نام کاربري : پسورد : فراموش

در طراحی خودروهای لوکس از انواع مدل های لامپ هدلایت خودرو استفاده می شود. لامپ های خودرو یا همان هدلایت ها یکی از جدیدترین فناوری هایی است که انقلابی عظیم در سیستم الکتریکی خودروها ایجاد کرده است. لامپ های جلو دوام و طول عمر بالایی دارند. تنها عیب این چراغ ها تولید گرمای بیش از حد نسبت به مدل های دیگر لامپ خودرو است. همانطور که می دانید گرمای بیش از حد و دمای بالا در سیستم الکتریکی خودرو می تواند خطرات مالی و جانی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل اکثر سازندگان معتبر چراغ های هدلایت برای جلوگیری از تولید حرارت زیاد، سیستم خنک کننده، یعنی انواع فن های هدلایت را در ساختار لامپ ها نصب می کنند.

آن را به سطح نرمال رسانده و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می کند. بنابراین لامپ هدلایت ها در مدل های بسیار متنوعی با فن و بدون فن تولید شده اند. هدلایت های فن دار به دلیل طراحی مدرن و منحصر به فرد خود مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده اند. این موضوع باعث شده تا چراغ های هدلایت فن دار مورد استقبال بسیاری از رانندگان قرار گیرد. هدلایت خودرو را می توان یکی از محبوب ترین انواع چراغ ها برای خودروهای امروزی دانست. این محبوبیت باعث تقاضای زیادی برای آن شده است. اما با وجود این تقاضا، هنوز بسیاری از خریداران از جزئیات این محصول اطلاعی ندارند. داشتن یا نداشتن فن یکی از این جزئیات مهم است. اگر در مورد انواع فن چراغ هدلایت سوالی دارید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

فن هدلایت خودرو چیست؟

قبل از اینکه به انوع هدلایت و انواع فن بپردازیم، بد نیست ابتدا با ماهیت آن آشنا شوید. چراغ های جلوی هر ماشینی نسبت به سایر چراغ های آن، عمر بیشتری دارند اما جالب است که بدانید گرمای این نقطه بسیار بالاست و این مساله بسیار خطرساز است.

با وجود اینکه هدلایت ها در مقایسه با لامپ های هالوژنی گرمای کمتری دارند اما شرکت های سازنده هدلایت، برای اینکه خطر را کمتر کنند، فن های کوچکی در آنها قرار دادند تا گرما را کاهش دهند. این فن ها می توانند دما را به حد نرمال برسانند و از افزایش بیش از حد آن جلوگیری کنند.

این عاملی است که امکان استفاده طولانی مدت از این چراغ ها را فراهم کرده است. تنوع این فن ها به حدی است که بسیاری از فروشندگان آنها را در دسته بندی های جداگانه قرار داده اند. فن تعبیه شده در چراغ های جلو، هوای خنک را از بیرون به داخل چراغ جلو منتقل می کند. این فرآیند منجر به خنک شدن ساختار داخلی چراغ جلو می شود.

یک موضوع بسیار مهم در این زمینه این است که برخی عملکرد فن را دقیقاً مشابه کولر می دانند. داخل چراغ های جلو منتقل می شود، به سمت هیت سینک هدایت می شود. هیت سینک قطعه ای است که بیشترین افزایش دما را در طول فرآیند کار دارد. خنک بودن آن می تواند عملکرد صحیح چراغ جلو را تضمین کند. باید در نظر داشت که هوای ورودی به قطعات LED و PCB می رسد و آنها را نیز خنک می کند. همین موضوع عاملی است که باعث شده چراغ های جلویی که دارای فن هستند عملکرد بسیار ایده آل تری داشته باشند. عملکرد خنک کننده در این قسمت انجام می شود. باید در نظر داشته باشید که هیت سینک مهمترین قسمت چراغ های جلو است. بنابراین خنک بودن آن باعث تسریع عملکرد چراغ جلو می شود.

انواع هدلایت خودرو از نظر فن

همانطور که قبلا اشاره کردیم، یکی از روش های رایج طبقه بندی انوع هدلایت خودرو تقسیم آنها بر اساس فن دار بودن یا نبودن آنهاست. بنابراین می توان گفت که هدلایت ها به 5 نوع زیر تقسیم می شوند:

1. هدلایت بدون فن

2. لامپ هدلایت فن دار سری اول

3. هیبرید (فن ترکیبی)

4. فن جانبی (خنک کننده جانبی)

5. فن توربین

هر یک از این دسته ها دارای تکنولوژی ساخت خاصی هستند که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

1- هدلایت بدون فن

بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می دهند برای کاهش حجم چراغ های هدلایت، فن ها را در ساختار خود قرار ندهند. . همین امر باعث شده تا این دسته از چراغ های جلو نسبت به مدل های دیگر ابعاد و اندازه های بسیار ایده آل تری داشته باشند. چراغ های جلو ابریشمی یکی از مدل های بدون فن هستند که با توجه به ساختار خود به یکی از بهترین ها تبدیل شده اند. باید برای خودروهایی با کاسه های چراغ کوچکو سبک انتخاب شود. البته لازم به ذکر است که طراحان سعی کرده اند مصرف برق خود را در محدوده 15 تا 20 وات نگه دارند تا از افزایش بیش از حد دمای این مدل ها جلوگیری شود. همین موضوع باعث شده این دسته از چراغ ها نتوانند قدرت بسیار بالایی در زمینه نورپردازی داشته باشند. با وجود این محدودیت، هنوز هم بسیاری از این چراغ ها از هالوژن و مدل های قدیمی قدرتمندتر هستند.

2- چراغ های جلوی فن دار سری اول

این مدل از چراغ های فن دار می تواند محبوب ترین مدل موجود در بازار ایران باشد که در این مدل فن و هیت سینک در کنار هم تعبیه شده اند. این مدل از چراغ های هدلایت فن دار دارای روکش آلومینیومی در اطراف فن می باشد. این روکش آلومینیومی دور فن دقیقا نقش رادیاتور را ایفا می کند و عملکرد بسیار خوبی در دفع حرارت از خود نشان می دهد. این روش طراحی باعث شده تا فن ها بتوانند دمای هیت سینک را در سریع ترین زمان ممکن کاهش دهند. البته لازم به ذکر است که ابعاد این دسته از چراغ های جلو بزرگتر از نمونه های دیگر است. این موضوع نصب آنها را در خودروهایی که دارای کاسه نور کوچک هستند کمی سخت می کند. در مقابل این عیب، مزیت دیگری نیز وجود دارد که مصرف برق بالای این چراغ هاست که باعث شده قدرت ایده آلی داشته باشند. این عملکرد چراغ جلو را بهبود می بخشد.

3- لامپ هدلایت های فن دار ترکیبی

لامپ های فن دار ترکیبی که به آنها چراغ های هیبریدی نیز می گویند یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین چراغ های جلو در بازار است. چراغ جلوی فن ترکیبی برای اولین بار توسط فیلیپس طراحی شد. مهندسان شرکت فیلیپس توانستند این فن را به گونه ای طراحی کنند که بتوان فن را در داخل هیت سینک قرار داد. طراحی خاص و منحصر به فرد چراغ جلوی فن ترکیبی باعث افزایش عملکرد داخل هدلایت شده است. همچنین با توجه به قرار گرفتن فن در داخل هیت سینک، ابعاد چراغ های جلوی فن ترکیبی کاهش یافته است. یکی دیگر از ویژگی های این نوع هدلایت فن دار قدرت خنک کنندگی بسیار بالا است.

4- فن جانبی هدلایت

این مدل را می توان یکی از جدیدترین هدلایت ها در بازار دانست. شرکت osram برای اولین بار در چراغ جلوی GEN 1 خود ساختار جدیدی از فن ها را ارائه کرد که به عنوان خنک کننده جانبی شناخته می شود. در این مدل ها، فن به بخش کناری منتقل شده است. همین موضوع باعث شده است که ابعاد این محصول از نظر طول و عرض کاهش یابد. از طرفی ساختار آن به گونه ای است که خطر ورود هر جسم خارجی به صفر می رسد. طراحی منحصر به فردی دارد که برای اکثر خودروها مناسب است. البته به دلیل ساختار کوچکتر مهندسان مجبور شده اند فن های کوچکتر با قدرت محدود را داخل آن قرار دهند. همین موضوع باعث شده تا توان مصرفی این مدل ها به 25 تا 30 وات محدود شود.

5- فن توربینی هدلایت ماشین

این دسته از هدلایت ها را می توان یکی از جدیدترین نمونه های بازار دانست که توسط شرکت ETO و در محصول BULLET6 به نمایش گذاشته شد. این مدل ساختارشکنی مهمی انجام داده است. برخلاف مدل های دیگر، هیت سینک را به طور کامل حذف کرده اند. همین امر باعث شده تا عرض این مدل ها به شدت کاهش یابد. به طوری که به عنوان باریک ترین نوع هدلایت شناخته می شود. از طرفی نوع خاصی از فن به صورت توربین در قسمت پایین تعبیه شده است که قدرت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل این محصول دارای مصرف برق بالا و در نتیجه نورپردازی عالی می باشد. با این حال، این مدل بدون مشکل نیست. مهم ترین مشکلی که در این مدل دیده می شود صدای نسبتا بلند آنهاست که به دلیل وجود فن توربین است. البته در هنگام رانندگی روزانه این صدا شنیده نمی شود.

امضاي کاربر :
دزدگیر اماکن
پاسخ ها

براي نمايش پاسخ جديد نيازي به رفرش صفحه نيست روي تازه سازي پاسخ ها کليک کنيد !